Vrijwilligers_cirkel

Word jij vrijwilliger?

Op zaterdag 1 juli 2017 hebben we de tweede Stichting Bretels Basistraining afgerond. Met een  groep van 15 vrijwilligers zet de stichting zich in voor de doelgroep: jonge gezinnen die een ouder gaan verliezen of hebben verloren.

Het volgen van de Bretels Basistraining is een voorwaarde voordat je aan de slag kunt als vrijwilligers bij de stichting. We vinden het namelijk belangrijk dat je houvast in de vorm van kennis en oefening krijgt om met zo’n kwetsbare doelgroep aan de slag te gaan. Daarnaast vinden we het belangrijk om in de training vanuit persoonlijk perspectief te kijken naar je werk als vrijwilliger. Het levert immers ook een mooie bijdrage aan persoonlijke groei en ontwikkeling.

Inhoudelijk betekent werken als vrijwilliger bij Stichting Bretels dat je gezinnen die zich bij ons aanmelden gaat ondersteunen. We maken samen met het gezin een plan op maat. Hun behoefte en de fase waarin ze zich bevinden staat daarbij centraal. Wij vinden zo’n plan op maat heel belangrijk omdat iedere situatie en ieder mens anders is. De Bretels staan symbool voor de houvast die we met dit plan op maat hopen te kunnen bieden. Daarnaast help je mee bij het organiseren van de plenaire bijeenkomsten. Praktisch gezien verwachten we dus geen aanwezigheid op vaste tijden op een vaste locatie. Daarin zijn we dus met z’n allen flexibel en het betekent ook dat het vrijwilligerswerk goed te combineren is met een baan.

De eerstvolgende Bretels Basistraining staat gepland voor november 2018.